Reisdagboek IJsland #5

Zoals ik al in mijn reisdagboek #4 beschreef, konden we niet naar het noorden rijden wegens hevige sneeuwval. Maar in het zuiden zijn ook mooie dingen te zien, dus besloten we die kant op te gaan. omdat we wat verder wilden rijden, hebben we daar één overnachting gedaan. Eindbestemming: Jökulsárlón. Een enorm gletsjermeer. De volgende dag zijn we dezelfde route weer terug gereden.

VakantieIjsland_20150503-114123_0481

De rondweg
De rit erheen was weer fantastisch. Weer een gevalletje van een gevarieerde tocht. Het weer, landschappen en uitzichten. Ze veranderden continu. Prachtig en zeker de moeite waard. Voor het grootste gedeelte rijd je over weg 1. Dit is de rondweg van IJsland die veel mensen volgen, die een rondrit maken is IJsland.

VakantieIjsland_20150503-114550_0485

Waar is het vliegtuigwrak?
We kwamen weer langs een aantal watervallen, met prachtige uitzichten. Bij Seljalandsfoss en Skogarfoss is het zeker de moeite waard om even te stoppen en te wandelen. Deze worden vanaf weg 1 met borden aangekondigd. En verder, onderweg naar Vík kom je langs een groot zwart strand (Solheimasandur). Hier ligt het bekende vliegtuigwrak uit “wie is de mol”. Daar moest en zou ik langs. Maar zo veel moeite als de kandidaten hadden om hem te vinden. Zo veel moeite hadden wij ook. Want je denkt: het is maar een strand. Nou nee, het is meer een woestijn, maar dan zwart. En het wrak wordt nergens aangegeven vanaf de weg, terwijl het toch echt een toeristisch trekpleister is. Na flink zoeken hebben we het niet kunnen vinden en zijn we maar doorgereden.

VakantieIjsland_20150503-143217_0516

Skyr
Uiteindelijk kwamen we, na een dag reizen, aan bij het gletsjermeer. Wat was dat prachtig. Dit was even zo’n moment dat ik gewoon stil was. Ik zag dingen die ik ooit heb gezien in reisgidsen, maar in het echt nog veel mooier zijn. En daartussen zwommen zeehonden, die af en toe hun koppies lieten zien. Geweldig! We waren behoorlijk gaar na zo’n lange reis, dus we besloten om door te rijden naar ons overnachtingsverblijf om de volgende ochtend in alle rust te kunnen gaan wandelen. We overnachtten in het Skyrhusid. Een leuk verblijfje, waar we IJslandse yoghurt (Skyr) kregen. Het stond weer in zo’n “verlaten” dorpje, waar ik eerder ook al over blogde.

VakantieIjsland_20150504-154626_0631

Vliegtuigje gevonden
De volgende dag zijn we teruggereden. We hebben nog even met de Wi-Fi, die het alleen deed als de deur dicht zat (je zit nou eenmaal in de middle of nowhere), gekeken of we het vliegtuigwrak nog konden vinden. En ja hoor, we vonden coördinaten: 63°29’28.47″N 19°21’47.66″W. En dus vonden we de volgende dag alsnog het verlaten vliegtuig. Leuk detail: heb je geen 4×4 kun je een uur heen en een uur terug lopen door de zwarte woestijn. Dus ben je een beetje sportief, kun je dat vast aan. Wij hebben dat gedaan en was best leuk 😉 Bepaal wel van te voren de plaats.

VakantieIjsland_20150504-103927_0595

IJsblauw
Maar goed dat deden we nadat we eerst nog bij het gletsjermeer hadden gewandeld. Alle toeristen lagen nog te slapen, dus het was alleen mijn vriend en ik. En een enkeling die zijn camper daar had neergezet om te overnachten. Wat was het mooi. Fantastisch mooie ijsschotsen. Sommige helder blauw op een helder witte achtergrond. Een aantal waren in de zee terecht gekomen en aangespoeld op het zwarte strand, wat ook een bijzonder beeld gaf. Echt fantastisch. We hebben er behoorlijk lang gelopen en weer zeehonden gezien.

VakantieIjsland_20150504-112449_0624

Het was een lange reis, maar zeker de moeite waard. Ik zou graag die hele rondweg een keer willen doen. We hebben er nu een stukje van kunnen proeven en het smaakt naar meer.

Share...Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Facebook2Share on Google+1