De kunst van alternatieven bieden

Soms is het als ouder moeilijk om rekening te houden met de behoeften van het kind. Kinderen mogen niet met eten spelen. Want dan maken ze er een zooitje van en moeten papa en mama het weer opruimen. Kinderen mogen niet met blokken spelen. Het maakt herrie en papa en mama moeten het weer opruimen. Kinderen mogen niet huilen. Want dan hebben papa en mama er weer last van.

Dit snap ik allemaal. Soms is het ook lastig, vooral als je thuis komt van een dag hard werken. Of je hebt slecht geslapen. Ook omdat de kleine je misschien heeft wakker gehouden. Allemaal factoren waarom het soms lastig is om met al die narigheden van kinderen om te gaan. Ze moeten gewoon luisteren. Maar kinderen zijn aan het ontdekken en doen al die dingen dus om een reden. Ze hebben soms die behoefte om even met blokken te gooien of met eten te spelen. Maar hoe kun je er dan toch rekening mee houden, zonder er zelf last van te hebben? Dat is de kunst van de alternatieven aanbieden. Hieronder een rijtje situaties met alternatieven:

  • Spelen met eten: Dit is goed voor de ontwikkeling. Kinderen leren op deze manier de structuur van eten kennen. Zo maken zij kennis met alle smaken die er zijn. Nu probeer jij alleen de hele tijd die lepel in zijn/haar mond te steken, maar hij/zij wil continu de lepel afpakken. Met als gevolg dat alles onder zit. Pak er een tweede lepel bij. Zo kan je kind lekker met de lepel en eten blijven spelen en leert ook nog met een lepel om te gaan. Jij kan er voor zorgen dat er toch genoeg voedingsstoffen binnenkomen. Je zult merken dat je kind uiteindelijk zelf heel goed de lepel kan hanteren.
  • Je kind is anderhalf en de houten blokjes worden nog niet echt gebruikt om kastelen mee te bouwen. Eerder gebruikt om alles over de grond te gooien. Gevolg: je dreumes mag niet meer met de blokken spelen. Hier kun je twee dingen in veranderen. 1. je houding. Dit is het ontdekken van zwaartekracht en ook een essentieel onderdeel van de opvoeding. Of 2. je erkend de behoeften van je dreumes om met iets te gooien, maar biedt een alternatief aan. Zoek iets waar hij/zij wel mee mag gooien. Misschien zachte blokken of een kleine zachte bal. Het kan ook zijn dat je dreumes het geluid gewoon erg leuk vindt. Het is natuurlijk ook ontdekken wat voor geluid alles maakt als je gaat tikken met een blokje. Misschien leuk om wat speelgoed muziekinstrumenten te kopen en af en toe er een activiteit aan te besteden. Even lekker rammen op die trommel. Het hoeft niet lang te duren en anders leg je het maar even uit aan je buren.
  • Nog een voorbeeld van een kind van anderhalf. Je dreumes heeft sterk de behoefte om ergens op te klimmen. Op kastjes, op stoelen, op tafels. Jongens hebben deze behoefte sterker. Zij zijn fysieker dan meisjes. Neem je dreumes vaker mee naar buiten. Wellicht twee keer een half uur naar de speeltuin kan al voldoende zijn. Hierdoor kan je dreumes in zijn behoefte voorzien worden en doet het ook nog de nodige vitamine D op. Ik zeg win-win situatie.
  • Je dreumes of peuter heeft de nare behoefte om de hele tijd op zijn/haar jongere broertje of zusje te gaan liggen. Lekker stoeien denkt hij, maar die baby vindt het toch minder leuk. Koop een grote knuffelbeer of iets wat er op lijkt. Leg uit dat als hij even wil stoeien, dat hij dat met de beer mag doen. Je zult zien dat ze na een tijdje de beer automatisch gebruiken om even lekker op te gaan liggen.
  • En voor het huilen. Lees mijn blog maar over driftbuien. Dit zijn emoties waar zij nog mee moeten leren omgaan. Respecteer dat.

Dit zijn een aantal voorbeelden. Ik hoor graag als jullie nog meer inspiratie voor alternatieven willen.