Tijdelijke reisblog. Brazilië #2

Deze blog heeft even een tijdje op zich moeten wachten. Sorry daarvoor. De reden van het lange wachten kun je hier lezen. Hier is hij dan eindelijk. De langverwachte deel 2 over mijn reis naar Brazilië. Onze reis ging verder naar het prachtige, tropische eiland Ilha Grande.

Indrukwekkend
We werden in Rio de Janeiro opgehaald rond een uur of 11 in de ochtend. Leuk, want er was nog even tijd om te genieten van een prachtige zonsopkomst. Daarna spullen gepakt en werden we met nog wat andere toeristen ingeladen in een busje. Het was een rit van ongeveer 4 uur naar Angra dos Reis. Het was een indrukwekkende rit. Je bent namelijk niet zomaar Rio uit. Nee, je rijdt een flink stuk langs de krottenwijken van Rio. Even een hele andere kant van wat wij hebben gezien bij ons “veilige” hotelletje in Copacabana. Af en toe zag je er dure appartementencomplexen tussen staan met enorme hekken en beveiliging eromheen.

VakantieBrazilie_20140801-223223_0286

Mooie boottocht
Eenmaal de stad uit was het genieten van het platteland van Brazilië en langs de kust van de prachtige uitzichten. En na een paar uur rijden, aangekomen bij Angra dos Reis. En daar was het wachten op de boot naar Ilha Grande. Want die vertrok niet heel spoedig. Voor het lange wachten werden we wel beloond. Op de boot hadden we een geweldige zonsondergang. Het was echt fantastisch.

VakantieBrazilie_20140803-002338_0361

Hippie
Toen we aankwamen op het eiland, was het al donker en waren we in een hele andere wereld terecht gekomen. Een één of ander hippie/feest-eiland. Met alleen maar zanderige paadjes (erg leuk met je koffer naar het hotel) en overal gezellige lampjes, muziek en sfeer. Ik werd er helemaal vrolijk van. Dus even koffer dumpen en daarna in één van die gezellige tentjes wat eten. Auto’s komen daar niet op het eiland.

VakantieBrazilie_20140802-143843_0298

VakantieBrazilie_20140802-200627_0358 - kopieJungle
De volgende ochtend was het licht en zagen we pas echt waar we waren beland. Zo’n schattig, gezellig dorpje. Midden in de Braziliaanse jungle. Het toppunt van cultuurshock. We zijn die dag lekker gaan rondlopen door die jungle. En ik kan je vertellen, dat is nog eens een andere beleving dan hier. Steile wanden omhoog, klimmen over boomstronken en rotsen en onderweg kom je bijzondere natuur en apen tegen.

VakantieBrazilie_20140803-172226_0374 VakantieBrazilie_20140803-193505_0397

snorkelen
Je kon daar goed snorkelen. Dat had ik dus nog nooit gedaan. Voor mij was het ook niet zo’n succes, maar die waterrat (lees: mijn vriend) heeft zich prima vermaakt. Ik overigens ook, want de boottocht was geweldig. Af toe stopten we bij van die bijzondere, kleine eilandjes. Later nog een tocht door de jungle, naar één van de mooiste stranden van Brazilië: Lopes mendes. Tijdens die wandeling erheen hoorden we voor het eerste de brulapen. Wat een prachtig geluid.

IMG_0749 IMG_0755

Overwinningsdag
De volgende dag was toch wel mijn persoonlijke overwinningsdag en de dag van een helse klim omhoog naar Parrots peak. Zoek het maar even op op google-afbeeldingen, en je snapt waar mijn nachtmerries vandaan komen en waarom het een overwinning is geweest om daar te komen. Over deze trip schreef ik al eerder in het artikel Zijn angsten te overwinnen? Dus ik zal het nu kort houden. Het hele verhaal kun je daar teruglezen. Maar het komt er op neer dat de weg erheen een hel was (terug natuurlijk ook). Maar wel een fantastisch uitzicht. Het was de moeite waard met misschien nog wel het meest bijzondere moment: de brulapen. We hoorden ze al de hele tijd, maar lieten zich ook nog even zien.