Laatst was ik bij een vriendin en wij gingen samen, met onze twee baby’s, haar dochtertje uit school halen. Ik verbaasde mij over het aantal ouders dat op het schoolplein stonden te roken. Iedereen weet dat roken slecht voor je is. Iedereen weet dat meeroken misschien nog wel slechter voor een mens is. Je weet als ouder dat je het goede voorbeeld moet geven. Waarom ga je dan bij een schoolplein staan roken?

Rookvrije generatie
De laatste tijd kom ik steeds vaker reclamecampagnes tegen die voor de kinderen opkomen. Want die worden te vaak vergeten in het hele verhaal. Bijvoorbeeld de Rookvrije generatie-campagne. Geef kinderen de kans om in een rookvrije wereld op te groeien. Laat de keuze bij hun en maak niet de keuze voor hen door hun longen zo jong al te vervuilen. Vooral als je al 9 maanden hebt moeten stoppen, omdat je zwanger was, snap ik gewoon echt niet waarom je weer begint.

En laatst kwam ik nog een campagne tegen. En die sprak mij meteen aan. Hij is hard. Maar daar hou ik in dit geval wel van. Juist omdat ik zelf zo anti-roken ben. Ik bedoel: ik val niemand lastig door geen sigaret op te steken. Maar andersom heb je er gewoon last van.

Gezocht: 20.000 ouders die van hun kinderen houden
Maar goed, terug naar die campagne. Ik zat in de trein en we stonden bij een station te wachten. Mijn oog viel op een reclamebord. “Gezocht 20.000 ouders die van hun kinderen houden”. Tja, zo’n reclamebord trekt wel je aandacht. Eerst dacht ik dat het ging over het goede voorbeeld geven aan je kinderen. Want het lijkt mij dat als je zelf niet wil dat je kind gaat roken, dat jij dan ook niet moet laten zien aan je kind dat het iets heel normaals is. Maar het bleek juist om iets anders te gaan. Het bleek om de tabaksindustrie te gaan en hun slinkse manier van reclame voeren, waarbij zij roken erg aantrekkelijk maken voor jongeren. Daar wil je als ouder zijnde je kind tegen beschermen, maar dat lukt niet altijd. Jonge rokers zijn voor de tabaksindustrie klanten die nog jaren mee kunnen. En dus komen zij in opstand tegen de tabaksindustrie. Want roken is verslavend en in veel van de gevallen dodelijk. Dit is bekend en het is raar dat het dus eigenlijk gewoon nog steeds is toegestaan.

De tabaksindustrie zorgt ervoor dat de rokers een kick krijgen door er stoffen in te verwerken die ervoor zorgen dat de nicotine nog sneller het beloningscentrum bereiken. En laat het nou zo zijn dat het puberbrein nog heel erg gevoelig is voor beloningen en gevolgen nog niet zo goed kunnen overzien. Vandaar dat jongeren ook vaak rare capriolen uithalen. Bijvoorbeeld in het verkeer. Er worden ook smaakjes aan de sigaretten toegevoegd, zodat de sigaret nog lekkerder is. Nicotine en de ammoniak die erin verwerkt zijn, zorgen er ook voor dat de sigaret verslavend is. Het stressgevoel, dat veroorzaakt wordt door ontwenningsverschijnselen, verdwijnt en de kick die zij ervan krijgen, wordt groter. En omdat jongeren beïnvloedbaar zijn en onder sociale druk staan, is het makkelijk om hen te bereiken door middel van hun logo’s te verspreiden in games en social media.

De vervangers
Het gezicht achter deze campagne is Anne Marie. 43 jaar. Moeder van 4 kinderen en heeft uitgezaaide longkanker. Anne Marie heeft 24 jaar gerookt. En ook zij is begonnen met roken in haar tienerjaren. Door de film ‘De Vervangers’ kwam zij erachter dat zij er door de tabaksindustrie en de overheid slachtoffer is geworden om hun geldpotje gevuld te houden. Maar zij is niet het enige slachtoffer. Jaarlijks sterven er wereldwijd 6 miljoen mensen door deze verslaving. Sick of Smoking wil, samen met iedereen die het gevoel heeft slachtoffer te zijn van de tabaksindustrie, in actie komen met als doel om de slinkse manier van reclame voeren en het opzettelijk verslaafd maken van jongeren (en anderen) strafbaar te maken.

Ik ben heel benieuwd. Ik vind het een super goede actie. Ik vind sigaretten de meest nutteloze uitvinding ooit en van mij mogen ze helemaal verdwijnen. Ik ervaar door anderen overlast en ik hoop dus echt dat deze een campagne een succes gaat worden en dat zij hun doel zullen bereiken.

Wat vinden jullie van deze kwestie?

Volg mijn blog ook op  Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin’
En natuurlijk op Snapchat: leonie_vanmil