Reisdagboek IJsland #2

We wilden onze eerste volledige dag in IJsland besteden door gelijk de natuur in te duiken en kennis te maken met het prachtige landschap. We besloten de “golden circle” te gaan rijden. Deze tocht is laagdrempelig en goed te doen, ook als je niet zo avontuurlijk bent. Je kunt kiezen voor dure excursies, waarbij de tijd voor je wordt bepaald. Wij kozen er voor om ons huurautootje goed te gaan gebruiken. Voordeel: je kunt je eigen tempo bepalen. Nadeel: je moet het wel allemaal zelf uitzoeken. Geen probleem!

VakantieIjsland_20150429-120502_0073

Þingvellir
Als eerst kom je langs een grote kloof, waar vroeger ook Vikingen beraden werden gehouden. Hier kun je lopen tussen de Euraziatische plaat en de Noord-Amerikaanse plaat. Deze bevinden zich in het prachtige natuurgebied Þingvellir. IJsland wordt door die platen in tweeën gesplitst. Mijn vriend was hier al een keer geweest en had een pad onthouden. Dacht hij. Want we bleven maar lopen en lopen, tussen de enorme platen en alle toeristen hadden we allang ergens achter ons gelaten. Op een gegeven moment konden we weer over de platen heen klimmen en kwamen we op een pad terecht aan het meer. Hier waren we de enige. Even waren we stil. We hadden een prachtig uitzicht en het enige wat we hoorden waren de vogels, de wind en verder niets. Iets wat wij hier in Nederland niet gewend zijn. Een heel bijzonder moment.

VakantieIjsland_20150429-153254_0118

Geysir
Onze tocht ging verder naar Geysir. Hier zijn de welbekende geisers te vinden. Eén ervan spuit nog steeds. Leuk om even te blijven wachten. Ze kunnen enorm worden en geeft een prachtig gezicht en een leuke ervaring. Neem dus een spiegelreflex camera mee of één waarbij je in ieder geval lekker veel foto’s achter elkaar kunt maken. Bij de geisers was ook een berg waar je op kon lopen met een niet heel duidelijk pad. Het was wel duidelijk dat er mensen liepen. Ik met mijn hoogtevrees ben daar geen fan van. Zeker niet als ik eigenlijk zelf mijn pad moet gaan uitzoeken op steile rotswanden. Onlangs heb ik nog een artikel geschreven over angsten die (volgens mij) niet te overwinnen zijn. Ik kom daar op terug. Angsten zijn niet zo zeer te overwinnen. Ik ben niet van mijn hoogtevrees af, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Ik heb geleerd om steeds naar de volgende stap te kijken en niet naar beneden. Wat veel mensen doen, is in de diepte kijken. Daardoor zie je niet de mogelijkheden die er zijn. Je ziet alleen maar dat het onmogelijk is om naar beneden te lopen. Het is mij dus gelukt om zonder paniek, naar boven te lopen en weer naar beneden. Ik heb een keer van het uitzicht kunnen genieten. Een uitzicht over de geisers. In plaats van alleen maar denken dat ik ook nog beneden moet.

VakantieIjsland_20150429-170705_0153

Gullfoss
Vorig jaar zijn we naar de Iquazu watervallen in Brazilië geweest. Deze zijn immens groot en zo indrukwekkend dat je denkt dater geen waterval meer tegen op kan. De Gullfoss is dan wellicht niet zo groot, maar zeker niet minder impressive. Het was er heel koud en een deel van deze waterval was nog een stuk bevroren. Heel bijzonder.

VakantieIjsland_20150429-181732_0167

Kodakmomenten
Op de terugweg hebben we even onze eigen route verzonnen. De autoritjes daar zijn echt de moeite waard. Overal onderweg kom je weerwat anders tegen. Andere landschappen, andere weersomstandigheden en veel IJslandse paarden. Het ene moment rijd je in een droog landschap, het volgende moment rijd je in de sneeuw. Het is fantastisch. Langs de wegen staan genoeg parkeerplekken om te kunnen stoppen om even een kodakmoment in te lassen. Maak daar zeker gebruik van. Neem de tijd om zo’n dag te doen. Wat we heel veel zagen is dat mensen gewoon midden op deweg gaan staan. Doe dat alsjeblieft niet!! Dit is echt te gevaarlijk en het wekt behoorlijk wat irritaties op. Er zijn veel bruggen waar maar één auto, één richting op kan. Mensen gaan daar zelfs stil staan om van het uitzicht te genieten. Begrijpelijk maar gevaarlijk. Er zijn daar te veel dode hoeken, waarbij je tegenligger niet kunt zien. Dus zoek lekker een parkeerplaats op en geniet daar van het uitzicht.

Share...Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0